Programowanie dla dzieci – dlaczego warto

Programowanie dla dzieci – dlaczego warto

Programowania uczyć się mogą nawet kilkuletnie dzieci. To język przyszłości, dlatego warto stwarzać już kilkulatkom warunki do startu w świat nowych technologii.

programowanie-spie

 

 

Nauka programowania to dla dziecka same korzyści. Jedni nazywają to kodowaniem, inni – programowaniem, ale chodzi o to samo: naukę tworzenia ciągu elementów, który sprawi, że komputer czy robot zachowa się tak, jak chcemy. Mówi się, że stanie się trzecim najpopularniejszym językiem świata.

Nasza prywatna szkoła podstawowa prowadzi zajęcia z programowania dla dzieci od lat 5. I obserwując efekty naszych warsztatów z robotami, możemy stwierdzić: programowania może uczyć się każdy.

Dzieci nie postrzegają tych zajęć jako naukę, bardziej jako doskonałą zabawę. To my, dorośli, wiemy, że w jej trakcie dzieci uczą się zupełnie poważnych, bardzo rozwijających umysł rzeczy. I że nabywają umiejętności, które zaowocują na dalszych etapach edukacji, być może także w przyszłym życiu zawodowym. Wszelkie analizy rynku pracy przewidują, że zawody związane z robotami i programowaniem są i będą poszukiwane. A także, że są to zajęcia niezwykle dochodowe.

I co ważne: programowania uczyć może się każdy, nie tylko typowy umysł ścisły. Bo jak powiedział Bill Gates „nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką”.

Korzyści z nauki programowania są bardzo szerokie. Tego typu zajęcia przede wszystkim:

   1. Rozwijają zdolności matematyczno-techniczne

Zajęcia z programowania to doskonały sposób na wprowadzenie dziecka poprzez zabawę w świat nauk ścisłych. Pracując z różnymi aplikacjami kilkulatek musi zmierzyć odległość jaką pokona robot, ocenić przestrzeń, w jakiej będzie poruszał się robot, zapamiętać sekwencję zdarzeń. Przy okazji montuje dodatkowe elementy, buduje miasteczko dla robotów, kształtuje przestrzeń ćwicząc wyobraźnię. Gdy coś się uda i robot wykona polecenia, jakie chce dziecko, frajda jest ogromna i motywuje dziecko do dalszych działań.

   2. Rozbudzają kreatywność, wyobraźnię i niestandardowe myślenie

Nasze warsztaty z robotyki dla dzieci nie ograniczają się do wykonywania poleceń prowadzącego i postępowania według szablonowych rozwiązań. Na naszych kreatywnych zajęciach nie narzucamy ich uczestnikom. Podpowiadamy, ale nie prowadzimy za rękę. I bardzo nas cieszy, gdy dzieci wykazują się własną inwencją. Myśląc kreatywnie, spoglądają na sprawę z różnych stron, wynajdują niestandardowe, twórcze i innowacyjne rozwiązania dla problemów, które staną im na drodze lub zjawisk, które je zaintrygują.

Na pewnym etapie zajęć jedno z dzieci zadało pytanie: A ciekawe czy z jednego tabletu mogę sterować dwoma robotami. Usłyszało: sprawdź to. Radość byłą ogromna, gdy okazało się to możliwe.

Poszukiwanie nowych dróg dla wyobraźni czy sposobów rozwiązania problemu to świetne ćwiczenia na kreatywność, która zaowocuje w przyszłości.

zajecia-z-programowania

   3. Ćwiczą logiczne myślenie

Logiczne podejście nie zna wieku ani ograniczeń. Dzieci są w tym naprawdę dobre, a nauka kodowania dodatkowo stymuluje umiejętność logicznego rozumowania.

Aby robot zachował się tak, jak chce dziecko, musi ono najpierw przeanalizować i wybrać określone rozwiązania. Dedukuje, uczy się przewidywać skutki swoich działań. A ponieważ umysł dziecka jest bardzo chłonny, dzięki programowaniu robi bardzo szybkie postępy. Tak szybkie, że niekiedy nawet nas zaskakują. Tak jak chłopiec z klasy drugiej, który (nie wiedząc o tym) świetnie radził sobie z zadaniami na poziomie klasy szóstej.

   4. Uczą rozwiązywania problemów

„Nie ma błędów, są tylko sposoby, które nie działają” – miał powiedzieć Thomas Edison, wynalazca żarówki, po tym, jak stworzył kilkaset niezadowalających prototypów.

W tym rzecz. Programowanie uczy, że błędy są naturalną częścią procesu uczenia. Wszyscy je popełniamy i nie ma w tym nic strasznego. Trzeba tylko nauczyć się radzić sobie z nimi.

Gdy na zajęciach usłyszymy: O, nie! Nie udało się, to nie tak miało być – mówimy dzieciom: rzeczywiście, coś poszło nie tak. Pomyśl jak to rozwiązać. Dla dziecka to duża satysfakcja, gdy znajdzie rozwiązanie i poradzi sobie z problemem.

Niektórzy kilkuletni uczestnicy zajęć z robotyki na pewnym etapie już nie pytają, nie sygnalizują trudności tylko od razu przystępują do ich analizowania i rozwiązywania. To uczy dziecko, że może sobie poradzić z trudnościami, które nieuchronnie będzie napotykać na swojej drodze. Cenna umiejętność, która przyda się w życiu.

zajecia-z-robotyki

   5. Uczą pewnie poruszać się w cyfrowym świecie

Na początku, jak w każdej nowej sytuacji, widząc roboty dzieci są onieśmielone. Ale szybko się tego skrępowania pozbywają. Przecież chodzi o dobrą zabawę! Roboty, mówią, ruszają się zagadują, reagują na słowa i gesty. Dlatego dzieci szybko wchodzą z nimi w interakcje i dowiadują się, że sterowania nimi to nic trudnego. A w miarę pokonywania kolejnych wyzwań u dziecka wzmacnia się poczucie pewności siebie. Poprzez poznawanie różnych urządzeń, aplikacji o różnym stopniu trudności i programów dziecko coraz lepiej zaczyna się czuć w świecie nowych technologii i dowiaduje się, jak z nich korzystać rozsądnie, by nauczyć się czegoś wartościowego.

Spójrzmy więc na programowanie dla dzieci jak na naukę języka obcego, który robi się coraz przydatniejszy we współczesnym świecie i z którego nasz kilkulatek będzie miał w przyszłości wiele korzyści.