PROJEKTY REALIZOWANE

Klub Młodego Odkrywcy

W roku szkolnym 2024/25 w naszej szkole rozpoczął działanie Klub Młodego Odkrywcy, którego koordynatorem jest p. Beata Sienkiewicz-Górska. Klub Młodego Odkrywcy to spotkania, angażujące zajęcia i atmosfera! Dzieci i młodzież  mogą w nim wspólnie eksperymentować pod okiem opiekunów. Dzięki temu zdobywają samodzielnie wiedzę.

W całej Polsce i za granicą działa kilkaset tego rodzaju klubów. Centrum Nauki Kopernik  – koordynator programu – wzmacnia rozwój KMO przy wsparciu Partnera Strategicznego Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Klubowicze sami poszukują interesujących ich tematów, zamiast zaglądać do podręcznika. Uczestnicy znajdują odpowiedzi poprzez eksperymentowanie. Kluczowa jest metoda naukowa, która rozwija wiele kompetencji i zdolności jednocześnie, pozwala na przekraczanie szkolnych granic między przedmiotami i pokazuje, że popełnianie błędów jest o tyle cenne, że uczy rozwiązywać problemy.

W ramach KMO w naszej szkole odbywają się zajęcia kulinarne, warsztaty z majsterkowania oraz ceramiki.

Kobieta siedząca po turecku trzymająca nad głową plansze z żarówką

Empatia w matematyce

„Empatia w matematyce” to innowacyjny projekt edukacyjny skierowany do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej, łączący naukę matematyki z rozwijaniem kompetencji społecznych, takich jak empatia, współpraca i wzajemne wsparcie. Jego celem jest pokazanie, że matematyka nie musi być nauką czysto teoretyczną, lecz może stać się narzędziem do budowania relacji i zrozumienia emocji innych ludzi.

Główne założenia projektu:

  1. Matematyka w kontekście relacji: Zadania matematyczne osadzone są w sytuacjach życia codziennego, w których kluczowe jest zrozumienie potrzeb i emocji innych ludzi. Na przykład dzieci rozwiązują zadania związane z dzieleniem zasobów, planowaniem budżetu na pomoc charytatywną czy liczeniem punktów w grach zespołowych, gdzie liczy się współpraca.
  2. Rozwijanie empatii: Każde zadanie matematyczne wzbogacono o element narracyjny, np. historie bohaterów zmagających się z problemami wymagającymi wsparcia, zrozumienia i pomocy. Dzięki temu uczniowie mogą wczuć się w sytuację innych osób, a matematyka staje się narzędziem do rozwiązywania realnych problemów.
  3. Praca zespołowa: Lekcje odbywają się w formie warsztatów lub gier zespołowych, gdzie dzieci wspólnie analizują zadania, proponują rozwiązania i dzielą się odpowiedzialnością za wynik. Dzięki temu uczą się współdziałania, słuchania innych i poszanowania różnych opinii.
  4. Elementy mindfulness i refleksji: Po każdym bloku zajęć uczniowie biorą udział w krótkich rozmowach lub ćwiczeniach refleksyjnych, które pozwalają im omówić swoje doświadczenia, wyrazić emocje i zastanowić się, jak matematyka może wspierać codzienne relacje międzyludzkie.

Przykładowe aktywności:

  • Matematyczny sklep: Dzieci wcielają się w role sprzedawców i klientów. Celem jest nie tylko liczenie, ale także uwzględnienie potrzeb klientów, np. zaproponowanie tańszych alternatyw czy zrozumienie ograniczeń budżetowych.
  • Matematyczna pomoc: Uczniowie liczą ilość potrzebnych produktów do wsparcia wybranej akcji charytatywnej, np. zebrania jedzenia dla schroniska dla zwierząt.
  • Gra zespołowa: Grupy uczniów rozwiązują zagadki matematyczne, gdzie każdy członek zespołu ma inną część informacji potrzebną do osiągnięcia wspólnego celu.

Cele projektu:

  • Rozwijanie umiejętności matematycznych w praktycznym i angażującym kontekście.
  • Wzmacnianie kompetencji społecznych, takich jak empatia, komunikacja i współpraca.
  • Budowanie pozytywnego stosunku do matematyki poprzez połączenie jej z tematyką emocji i relacji.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

W roku 2024 otrzymaliśmy 5.000 zł dofinansowania z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na powiększenie księgozbioru w naszej szkolnej bibliotece. Dzięki temu nasza biblioteka powiększyła się o ponad 400 nowości czytelniczych.

W szkole odbyły się liczne akcje rozwijające zamiłowanie dzieci do czytania, imprezy, wycieczki i kiermasze. Działania szkoły promujące czytelnictwo w roku 2024:

  1. „Jak powstaje książka?” – udział uczniów kl.1-3 w zajęciach zorganizowanych przez bibliotekę pedagogiczną (CEN, ul. Złota 4).
  2. Kiermasz książek – akcja wymiany i sprzedaży książek, które uczniowie przynieśli ze swoich domów. Za zebrane środki uczniowie mieli zorganizowane zajęcia pro-ekologiczne (spotkanie z sowami).
  3. Świąteczne przedstawienia w języku angielskim na motywach „Dziadka do orzechów” oraz „Grinch”.
  4. Spotkania autorskie – wizyta pisarek/ autorek książek dla dzieci:
    • Dulsinea Szydłowska – czytanie fragmentów książki „Obrażone zabawki”, rozmowa o powstaniu książki, historia jej powstania.
    • Krystyna Gudel – poetka – czytanie fragmentów ze zbioru wiersz „ Smutny ogryzek i inne wiersze”, rozwiązywanie zagadek o tematyce pro-ekologicznej.
  5. Czytanie „Dziadów, cz. II” w ramach STEAM-owego dnia – kl.VI – czytanie utworu A. Mickiewicza z podziałem na role, odczytanie fragm. utworu w j. angielskim, wykonanie makiet kaplicy.
  6. Udział w Narodowym Czytaniu 2024 – kl. VII – zgłębianie treści dramatu „Kordian” J. Słowackiego.
  7. Kreatywne i aktywne opracowywanie lektur – kl.1-3 – lektura w pudełku „Dziadek i niedźwiadek”, makieta Bullerbyn „Dzieci z Bullerbyn”, makieta do „Zaczarowanej zagrody”, instalacja drzewa do lektury „Drzewo do samego nieba”, praca techniczna – kapelusze – do lektury „Kapelusz Pani Wrony”, lepienie z plasteliny bohatera „Plastusiowego pamiętnika”, plakaty do „Afryka Kazika”, „Mania, dziewczynka inna niż wszystkie”.
  8. Konkurs poetycko – plastyczny „Wiosenne przebudzenia” – recytacja wierszy o tematyce wiosennej.
  9. „TUWIMOWO” i „Brzechwomówki” – wewnątrzklasowy dzień z wierszami J. Tuwima i J. Brzechwy – recytacja wierszy przed rodzicami, wykonanie plakatów do wybranych wierszy.

STEAM w edukacji wczesnoszkolnej

„STEAM w edukacji wczesnoszkolnej” to nowoczesny projekt edukacyjny dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej, który integruje naukę, technologię, inżynierię, sztukę (ang. art) i matematykę. Głównym celem projektu jest rozwijanie kompetencji XXI wieku, takich jak kreatywne myślenie, rozwiązywanie problemów, współpraca i umiejętności cyfrowe, poprzez angażujące i praktyczne działania.

Główne założenia projektu:

  1. Interdyscyplinarne podejście: Projekt łączy w sobie elementy z różnych dziedzin, co pozwala uczniom zrozumieć, jak nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka wzajemnie się przenikają. Na przykład uczniowie mogą projektować modele konstrukcyjne, wykorzystując zasady matematyki, a następnie ozdabiać je kreatywnie, łącząc naukę z ekspresją artystyczną.
  2. Uczenie przez doświadczenie: Dzieci uczą się poprzez wykonywanie praktycznych zadań, eksperymenty, budowanie modeli i twórcze projekty. Taki sposób nauki wspiera nie tylko rozwój intelektualny, ale także motywację do odkrywania nowych tematów.
  3. Rozwijanie kompetencji cyfrowych: W ramach projektu uczniowie mają okazję korzystać z nowoczesnych technologii, takich jak tablety edukacyjne, roboty czy aplikacje do projektowania 3D. Poznawanie tych narzędzi pomaga im budować podstawy umiejętności cyfrowych, które są kluczowe w przyszłości.
  4. Kreatywność i innowacyjność: Projekt kładzie duży nacisk na rozwój kreatywnego myślenia. Dzieci mają przestrzeń, aby samodzielnie eksperymentować, wymyślać nowe rozwiązania i testować swoje pomysły, co buduje ich pewność siebie i umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami.
  5. Współpraca zespołowa: Większość zadań w ramach projektu jest realizowana w grupach, co pozwala dzieciom rozwijać umiejętności współpracy, komunikacji i dzielenia się odpowiedzialnością.

Projekt realizowany jest w następujących modułach:
Dzień Kropki, Dzień Muzyki, Europejski Dzień Wynalazcy, Budowa sań Mikołaja, Międzynarodowy Dzień Lego.

Cele projektu:

  • Rozbudzenie ciekawości świata poprzez praktyczne i angażujące działania.
  • Rozwijanie interdyscyplinarnych umiejętności łączących naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę.
  • Przygotowanie uczniów do rozwiązywania problemów i pracy w zespole.
  • Kształcenie kreatywności, innowacyjności i kompetencji cyfrowych.

Projekt „STEAM w edukacji wczesnoszkolnej” stanowi inspirującą odpowiedź na potrzeby współczesnej edukacji i pozwala dzieciom odkrywać potencjał drzemiący w różnorodności nauk i sztuki.